Jeroen Kruijssen: “Iedereen is betrokken en je krijgt het gevoel dat je mening ertoe doet”

Een fabriek draait alleen goed als er naast de zichtbare operationskant ook een goedlopende maintenancekant is, vertelt stelt Jeroen Kruijssen van Zeeland Refinery. “Iedereen heeft zijn eigen taak om de fabriek goed te laten functioneren.” Als field coördinator tank renovation is Kruijssen verantwoordelijk voor het onderhoud van opslagtanks; werk dat volgens hem erg uitdagend is.

“Ik ben in de industrie terechtgekomen omdat ik niet wist wat ik wilde worden, maar ik heb het heel erg naar mijn zin. Na mijn opleiding op bedrijfsschool De Schelde kwam ik in de industrie terecht. Ik begon als pijpfitter voor een paar jaar. Bij dit werk kon ik kiezen tussen werken bij een fabriek of op een werkplaats. Het leek me niets om alle dagen op één plek te zitten, dus koos ik voor de fabriek. Daarna ben ik omgeschoold tot bankwerker. Vanaf 2003 ben ik in dienst bij Mourik. Eerst als voorman Corrosie onder isolatie en uiteindelijk als uitvoerder. Aangezien ik al op het terrein werkte, werd ik voorgedragen voor de functie van field coördinator tank renovation bij Zeeland Refinery. Hier werk ik nu sinds 2012, waarbij ik nog wel onder contract sta van Mourik.

Mijn werk bevalt erg goed en werken bij Zeeland Refinery ook. Iedereen is betrokken en je krijgt het gevoel dat je mening ertoe doet. Als je gewaardeerd wordt, ga je met plezier naar je werk. Als field coördinator tank renovation ben ik verantwoordelijk voor het onderhoud van de opslagtanks. Hierbij nemen we de tanks uit bedrijf, waarna we ze schoonmaken en grondig inspecteren. Daaruit volgt de scope en weten we wat er gedaan moet worden. Het kan bijvoorbeeld gaan om het vervangen van een bodem, het inlassen van een plaatje of het repareren van een dak. Dat volg ik vervolgens op. Ik geef er een vergunning voor uit, controleer de kwaliteit en veiligheid, en ik houd de planning in de gaten. Als het onderhoud klaar is, wordt de tank met soms water getest en geschilderd, en dan gaat hij weer in bedrijf. Vanaf dat moment valt de tank weer onder operations. Per jaar gaat het om onderhoud van zo’n zes tanks, waarbij het proces per keer zes tot zeven maanden in beslag neemt. Gedurende deze periode werken er zes à zeven firma’s aan het onderhoud van de tank, ieder met een eigen taak, zoals openen, inspecteren, repareren en controleren.

 Niet iedereen weet dat er ontzettend veel mensen dagelijks werkzaam zijn aan de maintenancekant van de fabriek. Wij zorgen ervoor dat de operationskant, die een fabriek draaiende te houdt, het werk probleemloos kan doen en dat de fabriek nog vele jaren meegaat. Het is erg uitdagend om ervoor te zorgen dat de projecten op tijd klaar zijn. Ik ga ook naar onderhoudsstops, wanneer groot of complex onderhoud nodig is. Op deze momenten werken we met zijn allen heel hard tijdens de stop en moeten we veel werk doen in een paar weken. Dit is altijd weer een uitdaging maar dit maakt het werk ook heel leuk. Als dit allemaal goed verloopt, behaal je echt eer aan je werk.

Persoonlijk snap ik echt niet waarom mensen negatief doen over de industrie. Het is een sector die er alles aan doet om de vervuiling te beperken. Ook bij de tanks worden alle middelen aangegrepen om de emissie terug te dringen. In mijn ogen is het kortzichtig om te spreken over het sluiten van fabrieken. Daarnaast betaalt de industrie goed en is het een fijne werkgever. Ze is niet alleen belangrijk voor de mensen die er direct werken, maar ook voor de toeleveranciers die dankzij ons werk kunnen eten en dus ook voor de bedrijven die iedereen voorzien in de dagelijkse benodigdheden. Als de fabrieken wegvallen, komen veel mensen thuis te zitten en raken vele anderen hun inkomsten kwijt. Daarnaast blijven de producten van de industrie nodig. Op het moment dat we deze uit het buitenland moeten halen, is dat mogelijk van fabrieken die er niet alles aan doen om de CO2-uitstoot terug te dringen.”

Share